צור עמנו קשר 
  • השדות המסומנים בכוכבית הנם שדות חובה

פנייתך נקלטה ותטופל בהקדם.

תודה שפנית אלינו.

ajax loader

המלצות מחברים (peer to peer recommendations) בעידן הדיגיטלי

איך בוחרים לאיזו מסעדה ללכת ואלו מנות להזמין בה? אם בעבר היינו מסתמכים על רשמים של מבקרי מסעדות, מדריכי מסעדות וסקירות בעיתונות, היום, ברוח השיתופיות וההמלצות האישיות שמביא אתו העידן הדיגיטלי, אנחנו בוחרים להקשיב לחברים ובני משפחה, במגמה שזכתה לכינוי "peer to peer recommendations", ובתרגום חופשי "המלצות מחברים". נכון שחברים או בני משפחה שמספרים לנו על החוויות שלהם ממסעדות זה לא חדש, אבל כאשר מתלווים לסיפורים האלה תמונות בזמן אמת, סרטונים, האשטאגים, צ'ק אין וכו' – מדובר בחוויה כוללת שהשפעתה חזקה יותר מכל מבקר מסעדות.

 

המלצות מחברים

המלצות מחברים (peer to peer recommendations) בעידן הדיגיטלי

עלייתו של ה-foodie

אז איך הפכנו למבקרי מסעדות מטעם עצמנו במהלך העשור האחרון? סביר להניח שמדובר בשילוב של כמה גורמים: תרבות האוכל ההולכת ומשתכללת שבזכות הגלובליזציה מביאה לכל מקום טעמים חדשים ואקזוטיים ממדינות אחרות; כניסתן של חוויות הסעדה אלטרנטיביות כמו מסעדות פופ-אפ ומשאיות אוכל שהופכות את חוויית האכילה בחוץ למגניבה וטרנדית;  וכמובן, הרשתות החברתיות שמאפשרות לתעד את החוויה בשלל צורות והופכות כל אדם בעולם למפיק הערוץ של עצמו ולבעל פוטנציאל להגיע לאנשים רבים.

צילום מנות באינסטגרם והפיכתן ליצירות אמנות הפך לתחביב גלובלי; וקשה למצוא היום חבורת אנשים שיוצאים למסעדה ולא דואגים לדווח על החוויה בפייסבוק, כולל תיוגים, צ'ק אין והאשטאגים מתאימים. גם זירת היוטיוב רותחת בכל הקשור לאוכל: החל משפים וקונדיטוריום חובבים שמתעדים את עצמם מכינים מנות יצירתיות (לעתים על גבול המופרכות), ועד לאנשים שמקבלים חבילות של אוכל מכל העולם ומעלים ליוטיוב סרטונים של עצמם מתנסים בטעמים לא מוכרים ומחווים את דעתם עליהם.

מדו"חות של חברת מחקר השוק Mintel מהשנים 2015-2016 על צרכנות דיגיטלית בחוויית האכילה בחוץ, עולה נתון מעניין: 34% מהסועדים בחוץ מחשיבים את עצמם ל-foodies. Foodies הוא מונח המתאר אנשים בעלי עניין חזק באוכל ובמשקאות, אשר נוהגים לחפש חוויות אכילה חדשות כתחביב ולאו דווקא כעניין של רעב או נוחות. בהתאם לכך, 48% מהסועדים מעידים על עצמם שהם תמיד בחיפוש אחרי מנות חדשות.

 

איך יכולות מסעדות להשתמש בהמלצות מחברים כערוץ שיווקי?

מסעדנות היא תחום שקשה לשרוד בו – ולכן, על מסעדות לעשות כל מה שביכולתן כדי להישאר במרוץ, וזה כולל איתור בזמן אמת של טרנדים וניצולם באופן יצירתי. לאור העובדה שיותר ממחצית (52%) מהסועדים נוהגים לספר לחברים ולבני משפחה על חוויותיהם ממסעדות, ורק 8% מסתמכים על המלצות של מבקרי מסעדות או מדריכי מסעדות  (כך על פי הדו"חות של Mintel), חשוב לעודד את תופעת ההמלצות מחברים, ובפרט את האופן בו היא מתבטאת ברשת.

מסעדות צריכות להפוך את עצמן לידידותיות ל-foodies ככל האפשר, על מנת שאלו יוכלו לשתף את חוויותיהם ברשת בקלות ובנוחות, וכך יוכלו המסעדות להגיע למקסימום חשיפה דיגיטלית. Mintel מספקים שתי המלצות למסעדנים על האופן בו ניתן לעשות זאת:

  • דאגו לשלב בתפריט שלכם מנות שיצטלמו טוב באינסטגרם.
  • שקלו לגייס יוטיוברים שיקדמו את המנות שלכם. מומלץ לעשות זאת בזהירות ובשקיפות: ב-2015 מותג העוגיות אוריאו ספג ביקורת קשה כאשר פרסומות היוטיוב שלו, ששילבו יוטיוברים ידועים, לא הציגו בבירור את היותן תוכן שיווקי.

לסיכום, בעוד שהעידן הדיגיטלי מביא אתו גם תופעות שלפעמים עלולות להיות הרסניות למסעדות, כמו שיימינג, חשוב לא להילחם בשינוי אלא להבין כיצד ניתן לרתום את הדיגיטל לטובת המסעדות – וגם לטובת הסועדים בהן.

 

* מבוסס על מאמרים ומקורות מידע מתוך מאגר Mintel